Ik deed het al vaker, en ik doe het nog eens: Ik schrijf een pleidooi voor het schrijven van poëzie, samen met kinderen.
Dit voorjaar gaf ik een heel aantal workshops rond pesten en welzijn. Het ging dan om langere trajecten, met kinderen uit het derde, vierde en vijfde leerjaar. (Workshop via Artforum)
Telkens begonnen we met het voorlezen en werken rond een verhaal. We voerden er gesprekken rond en gebruikten illustratieve technieken. Daarna gingen we verder met taalspelletjes die al dan niet met het thema te maken hadden. Tot we uitkwamen bij het schrijven van poëzie.
Ik geniet elke keer mee als ik zie hoe kinderen genieten van dat schrijven. Heel alleen in hun schriftje of vrolijk in groep. En dan het trotse voorlezen. Opnieuw naar hun plek snellen om… te schrijven.
Er gebeurt zoveel wanneer taal een spel wordt. Wanneer woorden er zijn om jezelf uit te drukken. Kinderen zijn eerlijk als ze zichzelf uitdrukken. Meer dan eens stond ik daar met tranen in mijn ogen. Zoveel dat er omgaat onder die vrolijke paardenstaartjes, achter die heerlijke monden vol choco.
Is het moeilijk om met kinderen te werken rond poëzie?
Zelf vind ik van niet, maar het vraagt natuurlijk wel om wat oefening.
Ik begin altijd met een talige opwarming. Bijvoorbeeld met het zoeken van zoveel mogelijk woorden die met dezelfde letter beginnen. Om daar dan een gekke zin van te maken.
Daarna ga ik over tot één of meerdere groepsgedichten rond één duidelijke inspiratiebron: een prent, een stukje muziek, een geur of een smaak. Bij die groepsgedichten is de sturende rol van de begeleider wel belangrijk om er een succeservaring van te maken.
Soms geef ik ook losse opdrachtjes zoals een doorgeefgedicht, een collagegedicht of een schrapgedicht.
Altijd komt het moment waarop kinderen er naar snakken om helemaal zelf aan iets te schrijven spontaan. En dan laat ik me gewoon verrassen.
Dit is ook een leuke oefening:
- Iedereen houdt pen en papier bij de hand
- Kies twee verschillende boeken en vraag wie wil voorlezen
- Laat twee kinderen gelijktijdig een verschillende tekst voorlezen
- Al de anderen schrijven alles op wat ze verstaan (spannend!)
- Wissel enkele keren van lezers zodat iedereen een verzameling woorden en zinnen heeft
- Geef de opdracht om creatief te zijn met wat ze opschreven
* Merk op hoe kinderen die moeilijk lezen beduidend minder moeite hebben tijdens deze oefening
* Laat schrijffouten toe en waardeer creativiteit!
Regelmatig zal ik talige spelletjes op deze blog plaatsen, kom dus af en toe terug!
Of nodig me uit voor een workshop. Voor meer info, neem vrijblijvend contact met me op: info@sandrinelambert.be
Share and Enjoy